0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

تاثیر لامپ uv بر ویروس کرونا

ما در این متن مجموعه‌ای از چندین مقاله را گردآوری کرده‌ایم که اثربخشی اشعه ماوراء بنفش را بر ویرووس کووید نشان می‌دهد، از جمله اینکه چگونه نور UVC سایر کروناویروس‌ها را می‌کشد، چگونه SARS-CoV-2 منتقل می‌شود، و لامپ‌های UVC که در از بین بردن بتاکورونا ویروس‌ها و SARS-CoV- موثر هستند، 2 ویروسی که باعث COVID-19 می شود. همچنین تاثیر لامپ یو وی در ضدعفونی فضاهای مختلف را نیز بررسی کرده ایم.

COVID-19 (بیماری کروناویروس 2019) بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید SARS-CoV-2 است که عامل شیوع ویروسی است که منجر به یک بیماری همه گیر جهانی ویرانگر شده است. سیستم های بهداشت عمومی و اقتصاد در سراسر جهان توسط این ویروس ویران شده اند و بسیاری از مردم این سوال را مطرح می کنند که "آیا نور UV کووید را از بین می برد؟" از 31 دسامبر 2021، این بیماری همه گیر با نوع جدید Omicron و مجموع مرگ و میر 5،439،895 در سراسر جهان، با بیش از 825،816 مرگ و میر در ایالات متحده، افزایش یافته است.

تابش UV-C قادر است هر نوع باکتری یا ویروسی را از بین ببرد. اما دوز UV لازم برای از بین بردن ویروس COVID-19 هنوز مشخص نسیت و برای تعیین این موضوع باید آزمایش های بسیاری انجام شود. 

مقدار UV-C مورد نیاز برای از بین بردن ویروس ها از ویروسی به ویروس دیگر متفاوت است. در اینجا چند نمونه اندازه گیری شده در میکرووات ثانیه بر سانتی متر مربع آورده شده است: 

  • ویروس آدنو نوع III 3  🡪 4500
  • باکتریوفاژ 1،3،4،5،6،9 🡪 6600
  • Coxsakie  🡪 6300 
  • آنفولانزا 1،2،3،4،57،9 🡪 6600
  • هپاتیت عفونی 1،5،7،9 🡪 8000


همانطور که در بالا نشان داده شد، برخی از ویروس ها راحت تر از بقیه نابود می شوند، اما همه آنها توسط UV-C از بین می روند. 

نور ماوراء بنفش (UV) بخشی از طیف الکترومغناطیسی است که شامل نور خورشید می شود. نور فرابنفش در طیف نور فرکانس بالا درست خارج از طیف نور مرئی در مقابل مادون قرمز است که فرکانس کمتری از نور و درست زیر طیف نور مرئی است. 

طیف الکترومغناطیسی بر اساس فرکانس یا طول موج تقسیم و اندازه گیری می شود. 

 

 

همانطور که در بالا مشاهده شد، نور UV از 10 تا 400 نانومتر اندازه گیری می شود. نور UV شامل UV-A، UV-B، UV-C و UV خلاء (UV-V) است. اگرچه تمام نور UV باکتری ها و ویروس ها را از بین می برد، نور UV-C در محدوده ۲۵۴ تا ۲۶۰ نانومتر به شدت میکروب کش است و در نتیجه در کشتن میکروب ها بسیار موثرتر است. 

نور UV-C میکروب کش است. DNA باکتری ها، ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا را غیرفعال می کند و در نتیجه توانایی تکثیر و ایجاد بیماری را از بین می برد. 

به طور خاص، نور UV-C با ایجاد پیوندهای کووالانسی بین برخی از بازهای مجاور در DNA باعث آسیب به اسید نوکلئیک میکروارگانیسم ها می شود. تشکیل این پیوندها از باز شدن زیپ DNA برای همانندسازی جلوگیری می کند و ارگانیسم قادر به تولید مثل نیست. وقتی ارگانیسم تلاش می کند تکثیر کند، می میرد. 

ASHRAE  ( انجمن مهندسین گرمایش، تبرید و تهویه مطبوع آمریکا )، در یک سند موضعی در ژانویه 2015 در مورد فیلتراسیون و تمیز کردن هوا بیان می کند: «اثربخشی یک سیستم UV-C برای غیرفعال کردن میکروارگانیسم ها در هوا و/یا روی سطوح بوده است. به خوبی نشان داده شده است.» 

در شرایط ایده آل، نرخ غیرفعال سازی و/یا کشتن 90 درصد یا بالاتر را می توان به دست آورد. با این حال، این به چندین چیز از جمله عوامل فیزیکی یا مکانیکی بستگی دارد. این عوامل عبارتند از شدت UV-C، زمان قرار گرفتن در معرض / ماندن، فاصله و محل قرارگیری لامپ، و همچنین چرخه عمر و تمیزی لامپ. سایر عوامل مرتبط عبارتند از حرکت و الگوهای هوا، دما، رطوبت نسبی و اختلاط هوا. 

حذف از طریق هوا بهتر است در ترکیب با فیلتراسیون ذرات با پیش فیلتراسیون به منظور محافظت از لامپ ها و فیلتراسیون مکانیکی پایین دست برای ذرات میکروبی اعمال شود. 

انواع لامپ های UVC موثر در نابودی کووید

اشعه ماوراء بنفش (UV) نوعی پرتو فرابنفش از خورشید است که انرژی کمتری نسبت به پرتوهای ایکس و گاما دارد، اگرچه انرژی بیشتری نسبت به نور مرئی و امواج رادیویی دارد. نور خورشید اشعه های UV طبیعی را در سه طیف گسترده UVA، UVB و UVC ساطع می کند. افراد می توانند در معرض اشعه های UVA و UVB از نور طبیعی خورشید قرار بگیرند، اگرچه بیشتر اشعه های طبیعی UVC توسط لایه اوزون جذب می شوند.

نور UVC در لامپ های UVC میکروب کش ساخته شده توسط انسان تکثیر می شود، که ثابت شده است که بسیاری از ویروس ها و باکتری ها از جمله بتا کرونا را از بین می برد. SARS-CoV-2 در خانواده کروناویروس بتا مشابه MERS (سندرم تنفسی خاورمیانه) و SARS (سندرم تنفسی حاد شدید) است. ثابت شده است که نور UVC در ریشه کن کردن مرس و سارس موثر است و مطالعات اخیر نشان می دهد که لامپ های UVC نیز به طور مشابه در از بین بردن ویروس SARS-CoV-2 که باعث COVID-19 می شود مؤثر هستند.

آیا نور UV در مایع کووید را از بین می برد؟

اشعه ماوراء بنفش یک ضدعفونی کننده و ضدعفونی کننده موثر است که ثابت شده است ویروس ها را در آب، روی سطوح و هوا از بین می برد. نور UVC با آسیب رساندن به اسیدهای نوکلئیک سلول‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها را به طور موثری غیرفعال می‌کند و آنها را قادر به تکثیر نمی‌کند. یک سلول غیرفعال که قادر به تکثیر نیست، بی ضرر در نظر گرفته می شود و قادر به گسترش بیماری بیشتر نیست. طبق یک مطالعه اخیر در مجله آمریکایی کنترل عفونت (AJIC)، نور UVC در کشتن ویروس SARS-CoV-2 که باعث COVID-19 در فرهنگ‌های مایع می‌شود، موثر است، زیرا SARS-CoV-2 بسیار مستعد تابش است . با نور ماوراء بنفش ".

لامپ های UVC در کاربردهای ضدعفونی آب UV مانند تصفیه خانه های فاضلاب، کشت آبی، استخر و آبگرم و بسیاری از نیازهای اضافی ضدعفونی آب مورد استفاده قرار می گیرند.

آیا نور فرابنفش کووید را روی سطوح می کشد؟

در آزمایشگاه ها و تمامی سطوح

در مطالعات انجام شده توسط AJIC نشان داده شده است که لامپ های میکروب کش UVC در از بین بردن SARS-CoV-2 بر روی سطوح موثر هستند که میزان موثر 99.7 درصدی را بر روی سطوح آزمایشگاهی نشان می دهد . برای دستیابی به این میزان کارایی بالا برای ضدعفونی سطوح باید تمیز باشند و در معرض مستقیم قرار بگیرند.

در بیمارستان ها و مراکز درمانی

به همین دلیل، بسیاری از بیمارستان ها و مراکز پزشکی ضدعفونی با نور UVC را به برنامه  تمیز کردن منظم خود اضافه کرده اند. ضدعفونی با نور UVC به استریل نگه داشتن اتاق‌های بیمارستان، اتاق‌های جراحی، تجهیزات جراحی و پزشکی و عاری از باکتری‌های مضر، از جمله برخی ابر میکروب‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک کمک می‌کند.

لامپ UVC برای ضدعفونی رستوران

ضدعفونی UVC به صاحبان رستوران کمک می کند تا به تجارت بازگردند و کارکنان و مشتریان خود را ایمن نگه دارند. لامپ های UVC در بسیاری از قسمت های رستوران مانند ضد عفونی کردن سطوح آشپزخانه تجاری و جلوگیری از تجمع چربی در اگزوز فن ها استفاده می شود. با فواید فراوان لامپ های UV برای رستوران ها آشنا شوید.

لامپ میکروب کش UVC

لامپ‌های UVC که برای ساطع نور در محدوده UVC تولید می‌شوند، با لامپ‌های میکروب‌کش استاندارد که برای ساطع نور در طول موج 254 نانومتر طراحی شده‌اند، مؤثرترین لامپ‌ها برای کشتن ویروس‌ها و باکتری‌ها هستند. در حالی که ثابت شده است که این طول موج بسیار موثر است، می تواند به پوست و چشم انسان نیز آسیب برساند، بنابراین برخی از لامپ های میکروب کش برای ساطع طول موج های بین 207 تا 222 نانومتر طراحی شده اند که به آن نور Far-UVC گفته می شود. نور UVC دور در کشتن میکروب‌ها و ویروس‌ها موثر است و نسبت به سایر انواع لامپ‌های UVC برای پوست و چشم‌ها خطر کمتری دارد.

آیا نور ماوراء بنفش کووید را در هوا می کشد؟

استریلیزاسیون هوا با اشعه ماوراء بنفش

بسیاری از دانشمندان بر این باورند که ذرات معلق در هوا یکی از رایج‌ترین روش‌های انتقال ویروس SARS-CoV-2 هستند، بنابراین استریل کردن و ضدعفونی کردن هوا در فضاهای بسته باید به محافظت از افراد در برابر ابتلا به بیماری COVID-19 کمک کند. لامپ های UVC در واحدهای HVAC یک روش موثر برای استریل کردن هوا هستند و در بسیاری از سیستم های تصفیه هوای تجاری، صنعتی و مسکونی استفاده می شود.

مطالعه اخیر منتشر شده در Scientific Reports نتیجه می‌گیرد که نور UVC در کشتن ویروس‌های کرونای انسانی موجود در هوا از جمله ویروس‌هایی که باعث سرماخوردگی معمولی و ویروس SARS-CoV-2 می‌شوند، موثر است.

بر اساس آنچه که ما در مورد نور فرابنفش، به ویژه اشعه ماوراء بنفش ساطع شده در محدوده UVC می دانیم، بسیاری از مطالعات نشان می دهند که نور UV ممکن است به عنوان ابزاری ارزشمند برای از بین بردن ویروس SARS-CoV-2 که باعث COVID-19 در مایع می شود، استفاده شود. سطوح و در هوا. نور UVC دور ممکن است انتخاب خوبی برای برخی از کاربردهای ضدعفونی با خطرات بهداشتی کمتر برای قرار گرفتن در معرض انسان باشد.

لامپ های UVC با کیفیت که ویروس ها را از بین می برند

ما در برقینو انواع لامپ های یو وی کیفیت بالا را که ثابت شده است بسیاری از ویروس ها و باکتری ها را از بین می برد،ارائه می دهیم. شما می توانید لامپ های ضد عفونی کننده UV ما را در کاربردهای بسیاری در سایت برقینو برای استریل کردن آب، هوا و سطوح بیابید.

 

 

مشاوره و پشتیبانی